חינוך מיוחד

הועדה היא הזדמנות נהדרת להתמקד בילד/ה שלכם ולראות אותו/ה מכל היבט אפשרי.

הביאו לוועדה תמונה עכשווית של ילדכם, היו אותנטיים וספרו על הילד/ה שלכם בכל התחומים; קשרים בקרב בני הבית/משפחה, עצמאות, מה קורה בשבתות?, מה אוהב/ת לעשות בשעות הפנאי? במה חזק/ה? דברו על קשיים וחששות, אל תחסכו במילים, אם לא תדברו, הועדה לא תדע מה אתם חשים וחושבים.

אם אינכם מבינים בדיוק מה נאמר בוועדה, בקשו להסביר לכם. תתעקשו, עד שתבינו.

אם אתם זקוקים לזמן על מנת להחליט, יש אפשרות לבקש להשאיר את הועדה “פתוחה” לטובת חשיבה, סיום אבחון או ביקור במסגרות חינוך רלוונטיות.

זכרו תמיד, אתם ההורים ובידכם ההחלטה מה היא סוג המסגרת המתאימה לילד שלכם.. ועוד דבר, יש אפשרות מידי שנה לשנות את ההחלטה

ועדת פילוח- הוא דיון בצוות רב-מקצועי לשם קביעת הרכב סל השירותים והתמיכות לתלמיד שזכאותו לשירותי חינוך מיוחדים אושרה במסגרת ועדת זכאות ואפיון, ונמצא זכאי לסל אישי והוא והוריו בחרו שילמד בגן/כיתה לחינוך רגיל

במסגרת הסל האישי המוקצה לתלמיד שנקבעה זכאותו בוועדה, על הצוות הרב-מקצועי לדון בסוגי התמיכות שיינתנו לתלמיד בהלימה לצרכיו, לשינויים בתפקודו ולתוכנית האישית שנקבעה לו.                                                         

+ לתלמידים בגני הילדים יתקיימו הדיונים בתחום הרשות המקומית שבה לומד התלמיד. מקום ההתכנסות ייקבע על ידי המתי"א.

+ לתלמידים בבתי הספר יתקיימו הדיונים בבית הספר שבו הם לומדים.

+ התמיכות לתלמיד ייקבעו בהתאם לצורכי התלמיד במסגרת היקף הסל שנקבע בוועדת זכאות ואפיון ויינתנו בתחומי ההוראה, הטיפול והסיוע מאנשי מקצוע המוסמכים כחוק. במגבלה של המטפלים שמתי יכול להציע באותה שנה.

+ נוסף על כך תינתן לכל תלמיד הזכאי לסל אישי תמיכה מסוג הנחיה. שלא נלקחת מהסל האישי של הילד . ההנחיה תינתן לצוותי החינוך העובדים עם התלמידים

ועדה בין מקצועית היא הועדה כוללת אנשים מתפקידים ומתחומים שונים בבית הספר, הכולל

את צוות בית הספר/גן (מנהל/ת, יועצת, מחנכת), פסיכולוג/ית, קבסי"ת או מנהלת הפרט בישוב
מטרת הועדה לשתף את אנשי החינוך והטיפול במעטפת שהמוסד החינוכי  נותן לילד, לתאר מי הילד/ה, מה הקושי שלו/ה,  זאת בניסיון ליצור חשיבה רחבה לגבי פתרונות אפשריים או דרכי התמודדות עם הקשיים וכמובן  המלצות וקביעת יעדים להמשך.

חשוב לציין שוועדה זו בניגוד לוועדת זכאות אינה מעניקה זכאות לשרותי חינוך מיוחד.

ועדה בין מקצועית תפקידה לזהות אופציות שונות טרום המעבר לחינוך מיוחד ולעיתים אף במצבי קיצון של ילדים בתוך מסגרת של חינוך מיוחד

בכל כיתת חנמ יש סייעת ומורה.

לכל ילד בונים לו תל"א (תוכנית לימודית אישית) ,

מספר התלמידים בכתה קטן יחסית לכיתה רגילה,

הכתה זוכה מינימום לסוג טיפול אחד , ולליווי של יועצת וממוחית תחום מטעם מתי"א. 

במידה ולמתי"א יש אפשרות, הכתה תקבל טיפולים נוספים, פרטניים או קבוצתיים.

לציין שבדרך כלל בית הספר מוסיף פעילויות לכיתה , מהתקציב הבית ספרי

בכיתה וגני התקשורת יש בין 6-9 ילדים (הילד התשיעי זה באישור פיקוח בלבד)

בכיתת ליקויי למידה – יש בין 8 ילדים ל- 14 ילדים ובאישור פיקוח ניתן להוסיף ילד נוסף.
בגן עיכוב התפתחותי- יש בן 8-13 תלמידים הילד ה- 13 הוא באישור פיקוח בלבד

ברוב כיתות החנ"מ, נכון לשנים האחרונות, התלמידים לא מקבלים את כל הטיפולים עקב מחסור מכוח אדם.

אם הילד לא מקבל את כל מה שהוא אמור לקבל בבית הספר, יש לבקש ממתי"א ובבית הספר מכתב בו הם מאשרים שהילד לא מקבל את הטיפולים  ואז ניתן לבקש מקופת החולים את השירות, שקרוי: טיפולים בקהילה

אפשר ללמד את הילד לסדר את החפצים שלו , אפשר ללמד אותו לארגן קלמר שיהיו בו כל מה שנחוץ, אפשר לתרגל אותו בהעתקה מלוח, אפשר לעשות איתו סימולציה של משחק תפקידים, מורה תלמיד, לסדר יחד איתו את הסביבה הלימודית שתהייה נוחה לו

צריך לזכור, גן לא דומה לבית הספר.  הגן הוא מסגרת קטנה, מצומצמת, צוות קבוע , ילדים קבועים לאורך כל השנה.

לעומת זאת בבית הספר המבנה גדול, המון ילדים, מפגש  עם צוות גדול של מורים, חוסר הכרות עם המבנה, שירותים,  מזכירות, למי אני פונה בשעת צורך, הכרת נהלים והרגלים חדשים ובעיקר שעות לימודים אינטנסיביות ומערכת שעות מובנת

  1. אפשר לקבוע  פגישה עם המחנכת ומתארת את החוזקות שלו, ההצלחות של הילד, ההתקדמות שלו והקשיים שלו, והעקב אכילס שלו.... כל זאת כדי לעזור לצוות לראות את הילד מהזוויות  שהצוות לא זכה להכיר אותו.
  2. חשוב לכוון מורה באופן שבו ניתן לסייע לילד על מנת להפחית את הכשלים שבהם הילד או הצוות יצטרכו להתמודד ויאפשר לצוות ליצר קשר טוב עם הילד.
  3. אפשר להציע להיפגש עם הצוות על מנת לתאר את הילד ולתת להם "טיפים" שיסיעו לקשר טוב עם הילד, מה שיסייע לקידום הילד.
  4. חשוב לעדכן את המורה אילו ריחות, חומרים, רעשים שגורמים לילד לאי נוחות

א. ראשית ההורים צריכים להכין את עצמם לקראת המעבר לכתה א, להבין את המשמעות של המעבר עבור  עצמם ועבור הילד.

ב. חשוב לשוחח עם הילדים, גם אם ניראה שהילד לא מבין, אבל הרגשות קיימים וחשוב להמליל אותם, וזה יפחית חרדה ויעלה ביטחון.

ג. חשוב להראות לילד תמונות של בית הספר,, לבוא איתו פיזית לבית הספר, להראות לו את הדרך מהבית.. וגם אם ניראה שאין הבנה , ההבנה מתקיימת גם באיחור. חשוב שהמושג כתה א, יהיה גם ויזואלי.

ד. חשוב לזכור, שלכל ילד יש פרק זמן אחר להכיל את השינוי, חשוב להסביר לו דרך עולם תוכן שמוכר לו ואהוב עליו.. .. שימו לב שההכנה לא תהייה בפרק זמן ארוך מידי , לפני הכניסה לכתה א'.. ההכנה צריכה להיות בשלבים מדודים ובקצב מותאם....אפשר לעשות זאת דרך סיפור שבונים יחד עם הילד, דרך משחקים אהובים אליו וכו

לשינוי סוג מסגרת עבור הילד, ההורים צריכים למלא טופס 14 ולשלוח למנהלת חנמ ברשות

הילד לא צריך לעבור ועדה, רק צריך למלא טופס 14. במידה וההורים רוצים לעשות שינוי סוג מסגרת

על ההורה להעביר למנהלת החינוך המיוחד את כל האבחונים ולחתום על טופס ויתור סודיות

לא יאוחר מסוף חודש מרץ של אותה שנה

במידה והילד לומד במסגרת חנ"מ הוא זכאי להסעה. חשוב להדגיש: תלמיד ASD-  זכאי להסעה ללא קשר למרחק בין הבית למסגרת

תלמיד ל"ל או עיכוב התפתחותי- זכאי להסעה רק אם המרחק בין הבית למסגרת הוא מעל 2 קילומטר( לפי חוזר מנכ"ל).

ילד שלומד מחוץ לישוב- זכאי להסעה.. ובחלק מהאפיונים גם למלווה בהסעה

הורה  יכול לבחור סוג מסגרת, אך לא יכול לבחור את בית הספר, כי בכל שנה פותחים כיתת חנ"מ בבית ספר אחר, ומכאן שבכל בית ספר יש שלבי גיל שונים

במידה והוחלט להעלות את הילד לוועדה הצוות החינוכי צריך להעלות את החומרים למערכת שכוללים:

  • שאלון הפניה לתלמיד שכותבת הגננת וחתומים עליו ההורים והפיקוח.
  •  טופס ויתור סודיות עליו חתומים ההורים- חובה.
  • אבחונים שההורים עשו לילד שעליהם להעביר לצוות החינוכי. חשוב לציין שללא אבחונים או חוות דעת רפואית לא ניתן לעלות לוועדה

כדי לקבל החלטה מושכלת, ראוי ונכון להתייעץ עם הגורמים החינוכיים של הילד שמכירים אותו היטב . בסוף ההחלטה היא של ההורים

  • ניתן לשלב את הילד לכיתה רגילה עם סל אישי.
  • ניתן לשלב בכיתת חנמ בבית ספר רגיל
  • ניתן לשלב בבית ספר לחינוך מיוחד

ההורים : אם הם נשואים אפשר שרק אחד מהם יהיה, אם הם פרודים או גרושים שניהם חייבים להיות, או שההורה שחסר יאשר בכתב, שהוא מסכים שתתקיים ועדה שלא בנוכחותו. בנוסף הורה יכול להזמין כל אדם שהוא מעוניין שהוא יהיה בוועדה ויוכל לסייע לו

  • יושב ראש הוועדה – עובד משרד החינוך בעל מומחיות, ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד.
  • נציג הרשות המקומית שהוא מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית או מי מטעמו בעל ניסיון והכשרה בחינוך המיוחד.
  • נציג הפיקוח
  • פסיכולוג חינוכי מטעם השירות הפסיכולוגי-חינוכי ברשות המקומית.

נציג ארגון הורים לילדים עם מוגבלות – הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שימנה השר מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך

  1. לקבוע את זכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוך בשל מוגבלות אחת או יותר המשפיעה על תפקודו.
  2. לציין את אפיון המוגבלות של התלמיד על סמך המסמכים הקבילים.
  3. לקבוע את רמת התפקוד ואת רמת התמיכה הנדרשת לתלמיד.
  4. לקבוע את היקף סל השירותים שיינתן לתלמיד הלומד בגן/כיתה לחינוך רגיל ונמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.

חשוב להדגיש, גודל סל הסיוע בוועדה נקבע אוטומטית לפי האפיון ורמת התפקוד

1. מומלץ לשתף את צוות המסגרת בהתלבטות/החלטה. על המסגרת לכנס צוות רב-מקצועי. 

2. המסגרת תעדכן את ההורים אלו מסמכים נחוצים, וכן ימלאו את השאלון התפקודי על פי הצורך, ויחתימו את ההורים על ויתור סודיות ועל השאלון שמילא הצוות החינוכי.

3. בית הספר יגיש בקשה לוועדה באמצעות מערכת ממוחשבת.

4. ועדת זכאות ואפיון תזמין את ההורים והמסגרת החינוכית לדיון

בבאר יעקב קיימות המסגרות הבאות: גן ובית ספר עד כתה ג- לידי C.P. ותסמונות נדירות

גנים לעיכוב התפתחותי , גני תקשורת , כיתות לתלמידים עם לקות למידה רב בעייתית

כיתות תקשורת . הכיתות מפוזרות בבתי החינוך השונים והגנים באזורים שונים בעיר

ועדות שיבוץ מתקיימות במהלך הקיץ. אם אין כיתת חינוך מיוחד מתאימה במסגרת של התלמיד הוא ישובץ במסגרת אחרת

המסגרת מחויבת לקיים דיון בצוות רב-מקצועי בעקבות פניית הורים. ההחלטה שתתקבל תיושם בשנת הלימודים העוקבת

הורה יכול לבחור לממש את הזכאות: חינוך רגיל- סל אישי , כיתת חינוך מיוחד בבי"ס רגיל

גן לחינוך מיוחד / בי"ס לחינוך מיוחד

אחד העקרונות לתיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד הינו הזכות לבחירת הורים באיזה סוג מסגרת ילמד בנם.  (תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד)

הפניה לוועדה רב-מקצועית או לוועדת אפיון וזכאות יכולה להיות ביוזמת ההורים או ביוזמת הצוות החינוכי תוך שיתוף ההורים ובהסכמתם. 

ההחלטה על סוג הוועדה קשורה לרמת התמיכה לה זקוק הילד.