סליחה, אני רק שאלה
ענת מאירי, פסיכולוגית שפ"ח באר יעקב עונה: מתי ראוי לשקול השארות שנה נוספת בגן, ומה נכון לעשות כשחוששים שלילד יש קשיים במהלך שנת גן החובה. המעבר לכתה א : באופן עקרוני כל ילדי ינואר עד דצמבר בשנתון מסויים עולים לכיתה א. (השנה השנתון העולה הם ילידי 2016). לפעמים, כשאנחנו מזהים קשיים הנובעים מתהליכי בשלות שמתעכבים אצל ילדי הסתיו והחורף (לרוב אוקטובר-דצמבר, הקטנים במחזור) נשקול ביחד עם ההורים והגננת אפשרות השארת שנה נוספת. בעוד שבעבר נטיית המערכת היתה להקל בתהליכי השארת שנה נוספת, מחקרים הראו כי ללא שיקול דעת מקצועי להשארה כזו יש מחירים ובמקרים מסויימים היא יכולה להזיק. ישנם מחירים לניתוק ילד מקבוצת החברים, כמו גם לפגיעה בערך העצמי של הילד כשמסתבר שהשארה בגן היתה מיותרת (מקרה נפוץ הוא של ילדים שהתבשלו לאט בשנת גן החובה, ואז מדביקים במהירות את הפער בתחילת שנת ההשארות). לשאלת הילד הספציפי: זה תלוי מאוד מה גילו ובאיזה שלב אנחנו מצויים בשנה: יוסף קליינר, פסיכולוג שפ"ח באר יעקב עונה: האם הדבר הזה הוא בסדר או לא תלוי, בראש ובראשונה, בערכים החינוכיים שאתם ההורים רוצים להעניק. מרינה קליין-אורבך, פסיכולוגית שפ"ח באר יעקב עונה: ההחלטה להתגרש אינה פשוטה לכם ההורים ואינה פשוטה עבור ילדיכם משום שמדובר בשינוי משמעותי מאד במבנה המשפחתי. שינוי זה כרוך לרוב בכאב ובהתעוררות של רגשות שליליים. עם זאת, לכם ההורים תפקיד משמעותי באופן בו הילדים יתמודדו עם הרגשות שיעלו והטלטלה שמשפחתכם תעבור. הקשר ביניכם לבין ילדיכם הוא הבסיס המשמעותי לבניית דרכי ההתמודדות שלהם והתפתחותם, והוא שיאפשר תיקון ובנייה מחודשת. השיחה הראשונה בה תספרו לילדים הינה רק ההתחלה של תהליך ההתמודדות ושל שיחות רבות נוספות לאורכו. בדרך חדשה זו, ככל שתוכלו להפנות יותר משאבים לקשר עם ילדיכם, לאפשר שיח פתוח ולא שיפוטי, לסייע להם בויסות רגשותיהם, בהכלת הקשיים הרגשיים וההתנהגותיים שעשויים להופיע, כך החוויה שלהם תהיה קלה יותר ואופן ההתמודדות שלהם יהיה יותר אדפטיבי. לכן, ראשית כדאי לחשוב על תמיכות עבורכם בתהליך (אנשים בסביבתכם הקרובה או אנשי מקצוע) כך שתוכלו להיות פנויים ככל הניתן לתמוך בילדיכם ולייצר מרחב בטוח לשיח. בנוסף, חשוב שתתווכו לילדיכם את השינויים שקורים לפי רמת גילם והבנתם ואל תציפו אותם באינפורמציה לא רלוונטית עבורם. תזכרו כי רגשות שליליים והתעוררות של קשיים אצל הילדים הם תגובה נורמלית למצב. הורים רבים מרגישים צורך בליווי מקצועי של התהליך מכיוון שמאד מורכב להיות עבור הילדים בזמן שהם חווים משבר בעצמם. לכן, במידת הצורך רצוי לפנות לאנשי מקצוע ולקבל תמיכה, סיוע וייעוץ. כדאי גם לעדכן את הצוות החינוכי בשינוי שמשפחתכם עוברת על מנת שגם הדמויות המשמעותיות עבורם במסגרות יוכלו לתמוך ולהיות שם עבורם, וניתן במקביל לעודד את ילדיכם לפנות לדמויות שיסייעו להם בהתאם לגילם (חברים ו/או דמויות מבוגרות משמעותיות בסביבתם). למעוניינים, ניתן לרכוש משחק מומלץ לשיח בנושא גירושים בין הורים לילדים "מדברים גירושים", שיכול לסייע ביצירת מרחב לשיתוף.שאלות ותשובות
שאלה: הילד שלי יליד אפריל, הוא אינו מזהה אותיות ובוכה בפרידה מאיתנו כל בוקר, האם נכון להשאיר אותו שנה נוספת בגן חובה?
אבל הסיכון האמיתי הוא לדחיית טיפולים נחוצים, כשמדובר בילד שקשייו אינם על רקע בשלות. ילדים שמראים קשיים לימודיים או רגשיים צריכים עזרה מכוונת שתסייע להם להתגבר על הקושי. השארה בגן בלבד לא נותנת מענה כזה. פעמים רבות, דווקא השארת הילד במסלול ההתפתחותי-לימודי הרגיל, עם מתן עזרה - תקדם את הילד יותר. לרוב הגננת תוכל לסייע באיתור הקושי ובבחינת דרכי הפעולה.
בכל מקרה שיש בו קשה להחליט אם יש עיכוב בשלותי או שמדובר בקשיים מהותיים בתחומי ההתפתחות השונים, רצוי לערב את פסיכולוגית הגן בתהליך כדי להעמיק את המבט לקראת קבלת ההחלטה.
בתחילת שנה עדיין נפוץ לראות ילדים שמתקשים בפרידה ומתקשים בלמידה. במצב זה ניתן לבקש את עזרת הצוות החינוכי כדי לסייע בבניית תכנית רגשית, או לימודית ולקדם אותו. אם המצב נמשך אפשר לערב גורמי מקצוע נוספים ואף לשקול ביחד עם הצוות פניה למכון להתפתחות הילד או לגורמים מטפלים נוספים.
בכל מקרה, רק כשמדובר בילד צעיר בשנתון נשקול השארת גן, במידה ושיקול מקצועי רחב יעלה סבירות שמתן סיוע בגן הוא המענה המתאים. במקרים רבים או כשמדובר בילדים גדולים יותר (ובוודאי ילדי חודש אפריל) חשוב לתת לילד סיוע בתחומי הקושי כמה שיותר מהר ולהעלות אותו לכיתה א" עם העזרות להם הוא זקוק.
הילד שלי בן 8 ומתעקש להשאר ער מאוחר עם אחיו הגדולים עד 23:00. האם זה בסדר?
כאשר אתם בוחרים שעת שינה עבור ילדכם חשוב שהשעה תאפשר לילדכם לנוח מספיק כך שיוכל לקום למחרת ערני ומוכן לעשייה ולפעילות של היום. יש ילדים שזקוקים ליותר שעות שינה ויש כאלה שזקוקים לפחות. שימו לב גם לכך שמושג הזמן הוא מושג מתפתח שאינו מובן לילדים צעירים. מומלץ בגילאים צעירים להצמיד את השעה לפעילות יומיום (לדוגמא, לאחר ארוחת ערב).
שעת שינה היא מייצגת רשימה ארוכה של גבולות וכללים שאנחנו מציבים לילדים שלנו. גבולות ברורים חשובים לילד, כך שהוא יוכל לבנות בנפש שלו את תחושת הזמן, את היכולת לזהות את המתאים והלא מתאים, את תחושת ההכלה (מלשון "כלי", יש לזה קיבולת, יש לזה גבולות), את תחושת התמיכה (הורה שעומד על המלה שלו או שלה בהוראות והכוונות, גם מבטיח להיות שם איתן בעת הצורך) וכן שיקבל את המושגים של מותר ואסור. כל הדברים האלה יאפשרו לו לתפקד באופן יעיל במפגש שלו עם החברה החיצונית.
מכאן, חשוב שאחרי שהחלטתם על שעת שינה, תשתדלו אתם לעמוד בשעה שנקבעה ותסייעו לילדכם לעמוד בגבול שהצבתם.
אני ובעלי החלטנו להתגרש. עוד לא סיפרנו לילדים. איך עושים את זה בלי לפגוע בהם?
טופס פניה מקוון: